3 tips voor het werven van klanten

Niet alleen startende ondernemers hebben te maken met de werving van nieuwe klanten. Ook de ondernemers die al jarenlang bestaan zullen continu moeten blijven werken aan hun klantenbestand. Hoewel je agenda op dit moment bomvol zit en je genoeg klanten hebt, kan dat van de ene op de andere dag weer omslaan. Wanneer er een klant weggaat ontstaat er een gat in je agenda en dus in je inkomen. Dit wil je voorkomen door actief te blijven zoeken naar nieuwe klanten om het bestaan van jouw bedrijf te kunnen blijven verzekeren. Hier zijn een aantal tips om op te letten bij het werven van klanten.

Een goede indruk achterlaten

Klanten zijn jouw bron van inkomsten. Dat je niet met elke klant even goed op kan schieten is niet gek, maar behandel je klanten wel op een evenredige manier. De houding die je namelijk aanneemt tegenover je klanten is van cruciaal belang omdat ondernemers onderling ook praten. Zorg er dus voor dat je in alle gevallen een goede indruk achterlaat en jezelf open en vriendelijk opstelt. Neem bij het eerste gesprek met een potentiële klant iets tastbaars mee waardoor de klant aan jou denkt bij het zien van dit aandenken. Je kunt bijvoorbeeld een visitekaartje maken waarin een visuele videoboodschap is verwerkt. Elke keer wanneer de klant dit visitekaartje voor zich heeft en de gepersonaliseerde videoboodschap afspeelt, denkt de klant weer even aan jou, je bedrijf en jullie gesprek. Als je daarbij dus zorgt voor een beleefde en geïnteresseerde houding, is er niets waar de klant over kan vallen. Voor je het weet kun je deze klant toevoegen aan jouw klantenbestand!

Onderhouden van het klantencontact

Elke klant wilt zich speciaal voelen, of deze nu al tien jaar klant van je is of dat de klant sinds een paar maanden aangesloten is bij jouw bedrijf. Een belangrijk onderdeel van het werven van klanten is het klantcontact. Het klantcontact is in elke fase van de werving van belang omdat de klant altijd nog kan afhaken. Neem geen passieve houding aan jegens de klant wanneer deze de handtekening heeft gezet onder jullie samenwerkingscontract. De klant moet wel blijven geloven in jouw bedrijf en moet er de meerwaarde van blijven inzien. Zelfs als een klant besluit om niet langer met jouw bedrijf in zee te gaan, ook dan is het van belang om je professioneel op te blijven stellen. Je weet namelijk nooit of de klant ooit nog terug zal komen. Dus ondanks dat je het jammer vindt dat de klant is opgestapt moet je ervoor zorgen dat de klant jou op een goede manier zal herinneren. Wie weet keert deze klant nog terug of zal deze jouw naam verspreiden onder mede-ondernemers.  

Blijven doorzetten

Elke ondernemer kent tegenslagen, maar laat deze je niet weerhouden van jouw doel. Klantenwerving is een langdurig proces waar veel tijd in gaat zitten en zal ook niet altijd voor de wind verlopen. Echter moet je je door tegenslagen heen slaan en hier sterker uitkomen. Het kan zijn dat je op het moment weinig nieuwe klanten weet binnen te halen, maar dat neemt niet weg dat dit uiteindelijk weer bij zal trekken. Je kunt deze tegenslagen optimistisch bekijken en hier juist wat van leren. Waar ging het bij deze potentiële klant of klanten mis? Waar kun je je de volgende keer op focussen waardoor je de potentiële klant wel toe kan voegen aan jouw klantenbestand? Laat deze tegenslagen jou niet stoppen van waar je heen wilt met jouw bedrijf. Leer van je fouten en groei verder in de kunst van het werven! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *