Handige tips om te besparen op communicatie op afstand
Communicatie op afstand is iets wat we met zijn allen steeds meer zijn gaan doen. Het communiceren op afstand is door de huidige epidemie een absolute must geworden en dat zorgt ervoor dat we extra kosten moeten maken met betrekking tot het communiceren op afstand. Dat is lang niet altijd even gemakkelijk. Zeker wanneer je een behoorlijke omzetderving ziet is extra geld uitgeven aan communicatie op afstand niet altijd wenselijk. Daarom leg ik je in deze blog uit welke stappen jij kunt nemen om te besparen op je kosten op communicatie op afstand. Dat is nog niet zo gemakkelijk, maar er zijn een aantal concrete stappen die je hierbij kunt nemen.
Een mobiele telefoon
Logischerwijs is dit het eerste waar je aan denkt wanneer je denkt aan communicatie op afstand. Het hebben van een mobiele telefoon voor je medewerkers is echt een must wanneer je wilt dat je medewerkers op afstand werken. Hoewel iedereen een mobiele telefoon heeft, wil je natuurlijk niet dat je medewerkers te pas en te onpas benadert kunnen worden door je klanten of relaties. Daarom is een zakelijke mobiele telefoon een uitkomst. Echter is een mobiele telefoon een behoorlijke investering, zeker wanneer je kiest voor een recent model. Weinig mensen denken eraan, maar een refurbished telefoon is dan een uitkomst. Met een refurbished telefoon ben je namelijk al snel tientallen euro’s goedkoper uit dan wanneer je kiest voor een nieuwe telefoon. Zo heb je bijvoorbeeld al een refurbished iPhone x voor slechts 450 euro. Dan hebben je medewerkers dus bijna het nieuwste model.
Online communicatie mogelijkheden
Er zijn tal van online communicatiemogelijkheden. Veel van deze mogelijkheden zijn gratis te gebruiken. Het voordeel van dit soort programma’s is dat ze gemakkelijk in gebruik zijn en door hun single use purpose bijna altijd werken. Er zijn tal van oplossingen, maar die zijn natuurlijk lang niet allemaal gratis. Hieronder een overzicht van de meest populaire tools en hun kosten:
- Microsoft Teams (betaald, gratis versie aanwezig)
- Zoom (betaald, gratis versie aanwezig)
- Hangouts (gratis)
- Skype (gratis)
- Discord (gratis)
Zoals je kunt zien zijn er tal van mogelijkheden die je kunt benutten voor het inrichten van digitale communicatie en lang niet allemaal zijn ze verschrikkelijk door. Een goede eerste stap is het doen van gedegen onderzoek. Hoewel een tool best duurder kan zijn, kan het in de communicatie geld schelen.
Succes
Ik wens je de komende maanden nog heel veel succes met het werken op afstand en het communiceren op afstand. Met deze tools moet dat zeker goedkomen!