Drie handige tips voor startende ondernemers
Veel mensen hebben de ambitie om een eigen bedrijf te starten. Het klinkt als de ultieme droom om zelf eigen baas te zijn. Echter komen er ook een heleboel zaken bij kijken. Een eigen onderneming starten kost veel tijd en aandacht en niet iedereen wordt succesvol. Om succesvol te worden als ondernemer ben je afhankelijk van verschillende factoren waar je soms geen invloed op hebt. In dit artikel bespreek ik drie handige tips voor startende ondernemers om een goede start te maken.
Huur een bedrijfsverzamelgebouw
Als startende ondernemer begin je in de meeste gevallen met een laag kapitaal. Je hebt niet veel mogelijkheden om een groot bedrijfspand te huren. Je bent immers pas een startende ondernemer. Dan is het een goede optie om een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw te huren. Een bedrijfsverzamelgebouw is een gebouw waarin meerdere bedrijven gevestigd zijn. Deze bedrijven betalen allemaal een eigen huur voor de ruimte die zij afnemen bij de huurder. Dit is ideaal voor startende ondernemers.
Zorg dat je online zichtbaar bent
Een aantal jaar geleden maakten bedrijven nog volop gebruik van offline reclame, zoals een advertentie in de krant of in magazines. Tegenwoordig is het steeds belangrijker om online zichtbaar te zijn. Steeds meer mensen bevinden zich online door de toename in het gebruik van mobiele telefoons. De meeste mensen zoeken informatie over een bedrijf of product op internet op. Wanneer jouw bedrijf hier niet tussen staat of er is weinig tot geen informatie beschikbaar is de kans aanwezig dat je een potentiële klant misloopt. Dit wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen.
Besteed veel tijd aan het werven van klanten
Een onderneming is pas succesvol als er genoeg klanten behaald zijn. In het gunstigste scenario zijn jouw klanten ook langdurige en loyale klanten. Als startende ondernemer is het soms moeilijk om nieuwe klanten te werven. De kans is namelijk groot dat jouw bedrijf nog weinig naamsbekendheid heeft onder de doelgroep. Probeer daarom in het begin gebruik te maken van jouw netwerk. In jouw netwerk zitten vaak wel mensen die bereid zijn om naar je te luisteren. Op basis hiervan is de kans aanwezig om de eerste klanten binnen te halen voor jouw onderneming. Vervolgens is het noodzaak om veel tijd te besteden aan klantenwerving en het opbouwen van naamsbekendheid. Alleen op deze manier komen mensen in contact met jouw bedrijf.