Een social media strategie voor de B2B markt

Social media marketing

Social media wordt hedendaags door iedereen gebruikt. Op zakelijk gebied wordt social media veel gebruikt voor de B2C markt. Maar social media is ook goed geschikt voor de B2B markt. In deze blog lees je hoe.

Volgers aantrekken

Een goede social media marketing strategie begint met het maken van een social media account. Wanneer je dit gemaakt hebt is het van belang om kwalitatief goede content te posten. Vervolgens is het belangrijk om volgers te krijgen op je account. Wanneer je in bezit bent van een e-mail database van je klanten heb je de mogelijkheid om al je klanten een e-mail te sturen dat ze jouw onderneming nu kunnen volgen. Plaats vervolgens een ‘volg’ button op je website. Hierdoor trek je potentiële klanten naar je social media account toe. Voeg standaard een ‘volg’ button toe aan al je nieuwsbrieven. Zo blijven klanten die je nog niet volgen herinnerd dat je actief bent op social media.

Content op maat

Bij een B2C markt is het makkelijker om content te maken voor je doelgroep. Bij een B2B doelgroep is dit wat lastiger. Een B2B doelgroep zal ‘s avonds wanneer zij op de bank zitten  en hun social media bekijken geen werk intentie hebben. Bij het maken van content is het dus belangrijk hoe je op een zakelijke manier de doelgroep bereikt wanneer zij niet de intentie hebben om zakelijk bezig te zijn. De doelgroep is vooral geïnteresseerd in hun eigen eigen problemen en behoeftes. Hierbij geven ze weinig om jouw producten en/of diensten. Een handig middeltje hiervoor is de 80/20 regel. Besteed 80% van je content aan problemen en behoeften van de doelgroep en besteed 20% van de content aan jouw producten en/of diensten. Laat bij de 20% content acties en promoties zien aan de doelgroep. Hierdoor zorg je ervoor dat de doelgroep geen interesse verliest. 

Wanneer je veel “saaie” producten of diensten aanbiedt is het een idee om video’s te plaatsen van bedrijfsprojecten. Hierbij laat je zien hoe je jouw doelgroep nuttig tot dienst kan zijn. Plaats vooral veel foto’s en video’s. Mensen zijn erg visueel ingesteld en hebben weinig zin in veel platte tekst. 

Verder is het belangrijk om transparant te zijn naar de buitenwereld toe. Laat bijvoorbeeld collega’s zien en laat ze een verhaal vertellen over de werkomgeving. Hierdoor krijgt de doelgroep meer vertrouwen en het is natuurlijk leuk voor je collega om in het daglicht te staan. 

Interactie

Het is belangrijk om niet alleen te zenden maar ook om te communiceren met je doelgroep. Het heet niet voor niets social media. Wees daarom sociaal en ga de conversatie aan met je doelgroep. Reageer daarom ook bij klanten of potentiële klanten hun kanaal. Hierdoor ben je op meerdere vlakken zichtbaar wat uiteindelijk zorgt voor meer volgers en meer interactie.

Wij raden je aan wanneer je nog geen social media account hebt voor je organisatie om dit toch aan te maken. Hierdoor creëer je goodwill voor de organisatie en heb je de mogelijkheid om interactie aan te gaan met je doelgroep.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *